http://www.hs.fi/mielipide/art-2000002895594.html
Yleissivistävien aineiden opetuksen väheneminen ammatillisissa oppilaitoksissa vaikeuttaa opiskelijoiden selviytymistä amk-opinnoissa.
Hallitus on päättänyt siirtyä ammatillisessa koulutuksessa niin sanottuun koulutussopimusmalliin, jossa lisätään työpaikalla oppimista. Kun opetusta siirretään yrityksille, opiskelijan laaja-alainen osaaminen kaventuu: opitaan taitoja, joita tarvitaan ehkä vain siinä yrityksessä. Mikäli perustaidot ja yleisosaaminen jäävät heikoiksi, on vaikea siirtyä työstä toiseen ja mahdollinen työttömyysaika pitenee.
Erityisenä haasteena ovat yleissivistävät aineet eli matematiikka, äidinkieli ja vieraat kielet. Niiden opetusmääriä on vähennetty radikaalisti, ja osaamisen saattaa arvioida ammattiaineiden opettaja.
Yleissivistävät aineet ovat kuitenkin ratkaisevan tärkeitä, kun opiskelija haluaa jatkaa opintojaan ammattikorkeakoulussa.
30–40 prosenttia ammattikorkeakoulujen opiskelijoista tulee nykyisin ammatillista väylää pitkin. Yleissivistävien aineiden opetuksen väheneminen ammatillisissa oppilaitoksissa vaikeuttaa opiskelijoiden selviytymistä amk-opinnoissa, sillä osaaminen, esimerkiksi kielitaito, ei riitä.
Ammattikorkeakoulut eivät halua tarjota ammatillista väylää tuleville opiskelijoille riittäviä tukitoimia, vaan ne velvoittavat opiskelijoita hankkimaan itse sellaisen osaamisen, joita amk-tasoisissa opinnoissa tarvitaan. Teoriassa ammatillista väylää tulevilla opiskelijoilla on jatko-opintokelpoisuus, mutta ei käytännössä, elleivät ammattikorkeakoulut tingi osaamistasosta ja tavoitteista.