Nuorten mielenterveysongelmat ovat räjähtäneet käsiin (HS 17.12.). Akuuttiin hätään on saatava pikaisesti apua ja hoitoa, mutta pidemmällä tähtäimellä on pystyttävä puuttumaan myös ongelmien syihin.
Tunnen koulumaailman. Valitettavasti se on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Opettajat kaikilla koulutusasteilla tietävät, että lapset ja nuoret tarvitsevat kasvuun ja oppimiseen enemmän tukea. Samaan aikaan opettajilta on kuitenkin rahoitusleikkauksilla, ylisuurilla ryhmillä ja uusilla kuormittavilla lisätöillä viety edellytykset antaa tukea.
Vuorovaikutusta pitäisi lisätä, mutta tavoitteena tuntuu varsinkin korkea-asteella pikemminkin olevan robottien hoitama teho-opetus eli erilaiset massiiviset avoimet verkkokurssit ilman opettajaa, ohjausta ja palautetta. Nopeasti ja tehokkaasti.
Opiskeluaika ei saa tarkoittaa vain nopeaa valmistumista, vaan myös kasvamista ihmisenä kohti aikuisuutta. Pelkkä tiedon nopea omaksuminen ei tee nuoresta valmista. Nuori, jolle annetaan aikaa kasvaa henkisesti, kehittyy vahvemmaksi aikuiseksi kestämään tyrskyt, joihin meistä jokainen joskus törmää, halusimme tai emme. Monelle nuorelle opettaja on ainoa välittävä ihminen, annetaan siksi opettajille mahdollisuus onnistua työssään.