Jätin 19.10.2020 valtuustoaloitteen kevyen liikenteen paremmasta huomioon ottamisesta rakennusaikana. Aloitteen jättämiseen minut innosti Myyrmäenraitin yhtäkkinen sulkeminen 25.9.2020. Tänään sain vastauksen aloitteeseeni. Alla puheenvuoroni.
Kiitän vastauksesta aloitteeseeni ja siitä, että kaupunki lupaa vastaisuudessa ottaa Myyrmäen tapauksesta opikseen. Kevyen liikenteen järjestelyt ja etenkin niistä tiedottaminen on pystyttävä hoitamaan paremmin kuin Myyrmäessä, jossa moni asia meni pieleen.
Tilanne oli nimittäin sellainen, että Myyrmäen raitti katkaistiin yllättäen jalankulkijoilta 25.9.2020. Missään ei ollut opastusta kiertoteistä. Kaikki ennakkotiedottaminen sekä rakentamisesta että raitin sulkemisesta puuttui. Ihmisten edessä oli kaiken kulkemisen estävä aita, jonka läpi ei päässyt. Olin paikalla, kun ikäihmiset rollaattoreineen itkivät, kun eivät tienneet, mitä kautta kulkea. Hyväjalkaiset oikaisivat mutaisen Paalukylänpuiston halki, mutta huonompijalkaiset eivät oikein tienneet, minne mennä. Jos alue ei ollut tuttu, niin oli aivan hukassa.
Myyrmäenraitti ei ole mikä tahansa pikku polku, vaan Myyrmäen keskusta-alueen tärkein kevyen liikenteen väylä. Laskin, että yhden tunnin aikana käyttäjiä oli yli 450, joten siitä voisi arvioida, että raitilla kulkee päivittäin 3000 – 4000 ihmistä.
Kerrankin valtuutetustakin oli hyötyä. Ryhdyin toimeen ja sain aikaiseksi sen, että Paalukylänpuiston läpi tehtiin kunnon väliaikainen väylä, joka on käytössä vieläkin, koska rakentaminen jatkuu. Väylälle saatiin valot ja talvikunnossapito ja pääurakoitsijan kanssa laitoimme polulle vielä jouluvalotkin ja järjestimme joulupolun avajaiset. Siltä osin kaikki päättyi hyvin ja kaupunki oli myötämielinen uusiin ehdotuksiin ja järjestelyihin.
Rakentamisajan poikkeusreitit on suunniteltava niin, että ne ovat oikeasti esteettömät, turvalliset ja mahdollisimman lyhyet. Aivan oleellista on, että poikkeusjärjestelyistä tiedotetaan ajoissa, jotta ihmiset osaavat varautua niihin. Poikkeusreitit pitäisi suunnitella mahdollisimman pysyviksi, mutta mikäli niitä joudutaan muuttamaan, on siitäkin tiedotettava ajoissa. Työmaakylttien ja opasteiden on oltava paikoillaan ennen rakentamisen aloittamista, jotta ihmiset tietävät, mitä rakennetaan ja mikä on rakentamisen aikataulu. Erityisen tärkeää kaikki tämä on kohteissa, joissa kevyelle liikenteelle aiheutuu paljon muutoksia tai/ja rakentaminen kestää kauan, kuten Myyrmäessä Paalutorin alueella. Opastetauluja olisi myös syytä käydä säännöllisesti tarkastamassa, sillä niihin kohdistuu kaikenlaista ilkivaltaa.
Kevyen liikenteen väheksyminen on hyvin yleistä. Viimeksi tänään näin opastekyltin, jota ihmettelin. Lopulta hoksasin, että kyltti oli tehty etelästä pohjoiseen kulkeville ja minä kuljin pohjoisesta etelään. Kaikki kyltissä oli peilikuvana. Kyltin vasen tarkoittikin luonnossa oikeaa. Helpointa oli, kun käänsin pääni kohti maata ja katsoin kylttiä alhaalta ylöspäin. Autoilijoille ei koskaan voitaisi tehdä tällaista opastusta. Mutta kiitos vastauksesta, toivottavasti kevyt liikenne jatkossa otetaan paremmin huomioon.