Vantaan ratikka on kaupunkikehitys- ja elinvoimahanke

28.06. 2024

Vantaan ratikka ei ole pelkkä liikennehanke, kuten perussuomalaisten valtuustoryhmä mielipidekirjoituksessaan väittää (VS 19.6.2024). Se on hanke Vantaan elinvoiman ja kaupunkikehityksen vahvistamiseksi.

Vantaan ratikan kiinteistötaloudellisiksi tuloiksi on arvioitu lähes 800 milj. euroa, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin bussivaihtoehdossa. Aivan kuten perussuomalaisetkin luvuillaan osoittavat, niin ratikka maksaa itsensä takaisin ja luo lisäksi uusia työpaikkoja, asumista sekä palveluita. Ratikka parantaa liikenneyhteyksiä sekä Vantaan sisällä että koko pääkaupunkiseudulla. Vantaan ratikka on osa pääkaupunkiseudulle rakentuvaa pikaraitiotieverkostoa. Vantaan ratikka on erityisesti kaupunkikehitys- ja elinvoimahanke, joka lisää Vantaan vetovoimaa sekä asuinpaikkana että investointikohteena. Ja ratikka on myös ympäristöteko: Yhteen ratikkaan mahtuu 174 matkustajaa, mikä vastaa 140 henkilöautoa tai 2,5 bussilastillista matkustajia.

Vaikka perussuomalaiset vastustivatkin ratikkaa valtuuston äänestyksessä, toivoisimme ryhmän ajavan päätöksenteon jälkeen Vantaan etua ja edistävän ratikan rahoituksen saamista valtiolta.

Ulla Kaukola, ratikan seurantaryhmän pj., kaupunginhallituksen 1. vpj.

Sakari Rokkanen, ratikan seurantaryhmän vpj., kaupunginhallituksen pj.

Vantaan Sanomat 26.6.2024

Tags

Lähetä kommentti

  • %s ei julkaista