2 Vastausta to “Vanhemmilla oikeus tietää opettajan pätevyys”
Juha Hätinen
Hyvä Ulla.
Tuot tärkeän seikan esille Opettaja-lehden kirjoituksessasi. Vanhemmilla on oikeus tietää opettajan osaamisesta. Valitettavasti osaaminen ja muodollinen pätevyys eivät aina kulje käsiskädessä. Ilmiö on jopa valitettavan yleistä; muodollisesti pätevä opettaja voi olla kädetön nuorten edessä, kun taas ilman opettajan koulutusta oleva epäpätevä saattaa soveltua tehtäväänsä hyvinkin. Jos ylipäänsä halutaan rekisteriä pitää, niin mielestäni pätevyysrekisteriä parempi olisi osaamisen kortista tms.
Tunnen aiheen varsin hyvin koska olen toiminut takavuosina Hangon kaupungin sivistyslautakunnan puheenjohtajana 13 vuotta pestaten kymmeniä opettajia ja rehtoreita. 2000-luvulla olen ollut opettajana yli kymmenen vuotta kolmessa eri oppilaitoksessa, joista nyt kahdeksatta vuotta perinteisessä Vallilan ammattikoulussa eli Stadin ammattiopistossa.
Ystävällisin terveisin
Juha Hätinen, erityisopettaja, aikuiskasvattaja, insinööri (yamk), NTM ja demari
Kiitos kommentistasi, on aina hyvä, että syntyy keskustelua.
Olen kanssasi samaa mieltä: muodollinen pätevyys ja todellinen osaaminen eivät aina kulje käsi kädessä – valitettavasti.
Olen opettajien luottamusmies. Haluan nähdä aloitteeni kannustavana asiana niille, joilla jostakin syystä puuttuu tutkinto (esim. gradu tekemättä) ja sen myötä muodollinen pätevyys. Toivottavasti jokainen ”melkein valmis” innostuisi suorittamaan tutkintonsa loppuun, se olisi kaikkien etu. Liian usein käy niin, että hyvä opettaja joutuu pois vain sen vuoksi, että tutkinto ei ole ihan valmis.
Toinen syy, miksi tein aloitteen ja asiasta myös kirjoitin, on se, että olen kolmen lapsen äitinä itse kaivannut tietoa siitä, onko lasteni opettaja muodollisesti pätevä. Sitä tietoa ei ole koskaan ollut esillä missään. Harva vanhempi vaivautuu asiasta kyselemään. On kuitenkin todennäköisempää, että muodollisesti pätevä opettaja on ihan ok kuin se, että hän ei ole.
Hyvä Ulla.
Tuot tärkeän seikan esille Opettaja-lehden kirjoituksessasi. Vanhemmilla on oikeus tietää opettajan osaamisesta. Valitettavasti osaaminen ja muodollinen pätevyys eivät aina kulje käsiskädessä. Ilmiö on jopa valitettavan yleistä; muodollisesti pätevä opettaja voi olla kädetön nuorten edessä, kun taas ilman opettajan koulutusta oleva epäpätevä saattaa soveltua tehtäväänsä hyvinkin. Jos ylipäänsä halutaan rekisteriä pitää, niin mielestäni pätevyysrekisteriä parempi olisi osaamisen kortista tms.
Tunnen aiheen varsin hyvin koska olen toiminut takavuosina Hangon kaupungin sivistyslautakunnan puheenjohtajana 13 vuotta pestaten kymmeniä opettajia ja rehtoreita. 2000-luvulla olen ollut opettajana yli kymmenen vuotta kolmessa eri oppilaitoksessa, joista nyt kahdeksatta vuotta perinteisessä Vallilan ammattikoulussa eli Stadin ammattiopistossa.
Ystävällisin terveisin
Juha Hätinen, erityisopettaja, aikuiskasvattaja, insinööri (yamk), NTM ja demari
Hei!
Kiitos kommentistasi, on aina hyvä, että syntyy keskustelua.
Olen kanssasi samaa mieltä: muodollinen pätevyys ja todellinen osaaminen eivät aina kulje käsi kädessä – valitettavasti.
Olen opettajien luottamusmies. Haluan nähdä aloitteeni kannustavana asiana niille, joilla jostakin syystä puuttuu tutkinto (esim. gradu tekemättä) ja sen myötä muodollinen pätevyys. Toivottavasti jokainen ”melkein valmis” innostuisi suorittamaan tutkintonsa loppuun, se olisi kaikkien etu. Liian usein käy niin, että hyvä opettaja joutuu pois vain sen vuoksi, että tutkinto ei ole ihan valmis.
Toinen syy, miksi tein aloitteen ja asiasta myös kirjoitin, on se, että olen kolmen lapsen äitinä itse kaivannut tietoa siitä, onko lasteni opettaja muodollisesti pätevä. Sitä tietoa ei ole koskaan ollut esillä missään. Harva vanhempi vaivautuu asiasta kyselemään. On kuitenkin todennäköisempää, että muodollisesti pätevä opettaja on ihan ok kuin se, että hän ei ole.
Terveisin
Ulla