Täällä sitä istutaan, valtuuston ylimääräisessä kokouksessa viisi päivää ennen valtuustokauden päättymistä. Turhaa, niin turhaa. Tämä on kutsuttu koolle, koska 23 valtuutettua sitä vaati.
Alla oma puheenvuoroni:
Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut
Jokaisessa asiassa on yleensä hyviä puolia, niin varmasti tässä ylimääräisen valtuuston koollekutsumisessakin. Kiitokset siis kahdellekymmenellekolmelle valtuutetulle siitä, että kantavat huolta sekä Vantaasta että ratikasta. Tosin totean, että kyllä me muutkin niin teemme.
Sitten hieman ihmetyksen aiheita. Aivan kuten kaupunginjohtaja esityksessään totesi, niin Vantaan ratikka toteutetaan allianssimallilla. Nyt on menneillään allianssimallin kehitysvaihe, jossa ratikkahankkeelle haetaan realistista tavoitehintaa. Neuvottelut ovat vielä kesken, joten ratikalle ei ole olemassa vielä mitään hintaa. Kun kehitysvaihe alkusyksystä saadaan loppuun, meillä on tiedossamme ratikan hinta ja valtuusto saa pöydälleen kaiken asiaan liittyvän. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – periaate sopii mielestäni erittäin hyvin juuri tähän allianssimalliin.
Kummaksun vaatimusta haluta valtuusto koolle viipymättä ja ymmärtääkseni lähinnä huhujen vuoksi. Valtuutetulla on laaja tiedonsaantioikeus ja mahdollisuus esittää viranhaltijoille kysymyksiä ja saada vastauksia. Viesti apulaiskaupunginjohtajalle, kaupunginjohtajalle, talousjohtajalle, ratikan projektijohtajalle olisi varmasti tuonut vastauksia valtuutetuille mieltä kaihertaviin kysymyksiin. No, tässä nyt kuitenkin ollaan, vanha valtuusto koolla viisi päivää ennen kauden loppumista.
Ratikka on Vantaan suurin investointi ja siihen liittyviä asioita on syytä seurata. Silloin, kun ratikkaa suunniteltiin, meillä oli ratikan poliittinen seurantaryhmä, joka kokoontui kaksi-kolme kertaa vuodessa ja jossa oli kaikkien poliittisten ryhmien edustus. Kun ratikan rakentaminen alkaa, on varmasti hyvä perustaa vastaavanlainen ryhmä seuraamaan hankkeen etenemistä paitsi rakentamisen niin myös kaavoituksen ja kaupunkikehityksen, tulojen ja menojen, koko elinvoiman kannalta.






Ratikkakeskustelu hurahti Vantaalla taas ylikierroksille | HS.fi