Terveyden- ja sairaanhoidosta

26.08. 2012

Terveyden- ja sairaanhoidon on toimittava. Jokaisen vantaalaisen pitää sairastuessaan päästä lääkäriin kohtuullisessa ajassa. Mikä on kohtuullinen aika, riippuu vaivasta. Jokaiselle pitäisi kuitenkin jäädä tunne siitä, että tulee hoidetuksi ja riittävän nopeasti, että saa terveydenhoidon asiantuntijan apua silloin, kun sitä tarvitsee.

Lääkäriliiton mukaan kuntalaisten tulisi päästä myös kiireettömissä asioissa terveyskeskuslääkärin vastaanotolle kolmessa arkipäivässä (Vantaan Sanomat 25.5.2012).

Kerron erään läheiseni kokemuksen lääkäriin pääsystä syyskuulta 2011.

Henkilö X soitti 23.9.2011 klo 10 Vantaan Myyrmäen terveyskeskukseen. Hän oli saanut ihottumaa päähän ja vartaloon. Hänelle tarjottiin lääkäriaikaa lähes kolmen kuukauden päähän 16.11.2011. Henkilö X:n mielestä lääkäriaika piti saada aiemmin, sillä ihottuma tuntui leviävän ja kutiavan. Annoin ohjeeksi mennä Myyrmäen päiväpoliklinikalle.

Klo 10.45 henkilö X otti vuoronumeron sairaanhoitajalle päiväpoliklinikalla ja alkoi odottaa. Klo 13.30 hän pääsi kertomaan sairaanhoitajalle, mikä häntä vaivasi ja sairaanhoitaja hyväksyi hänet potilaaksi ja kehotti menemään odottamaan. Henkilö X:lle jäi vaikutelma, ettei odotuksessa menisi kauan. Nälkä oli kova, mutta vuoronumeroita ei ollut eikä ketään, keneltä kysyä, kuinka kauan odottaminen kestäisi.  Odotustilassa oli muitakin ja kaikilla sama epätietoisuus. Alakerran kahvila oli mennyt kiinni. Henkilö X haki ruokaa kauppakeskuksesta ja palasi odottamaan tietämättä, oliko hänen vuoronsa jo tullut ja mennyt. Klo 16.10 hän pääsi lääkäriin. Siinä vaiheessa lääkärikin oli jo lopen kyllästynyt ja väsynyt.

Tags

Lähetä kommentti

  • %s ei julkaista