Tarvitaan tuulivoimalaki

17.03. 2023

Kannatan tuulivoimaa, sillä fossiilisesta energiasta on päästävä eroon mahdollisimman pian. Mutta ei tuulivoimaa voi puskea läpi diktatorisesti, vähät välittämättä mm. kunnallisesta päätöksentekoprosessista ja demokratiasta. Näin nyt tehdään, valitettavasti. Ainakin maakunnallinen sähköyhtiö Suur-Savon Sähkö puskee läpi hankettaan mm. Luhangassa vähät välittämättä luonnosta ja kunnallisesta päätöksentekoprosessista. Kunnanjohtajallakin on kolmoisrooli: hän on paitsi kunnanjohtaja, niin myös Suur-Savon Sähkön hallituksen jäsen ja vieläpä omistaa maata kaavaillulla tuulivoima-alueella, mikä tarkoittaa, että hänellä on mahdollisuus rahallisiin korvauksiin. Hän on sekoittanut omat roolinsa täydellisesti ja saanut koko pienen kunnan sekaisin.

Kaikki alkoi lokakuussa 2022, kun aivan vahingossa kuulin, että Luhangan kunnanhallitus päätti, että kuntaan aletaan suunnitella osayleiskaavaa, joka mahdollistaa jopa seitsemän tuulivoimalan (korkeus 300 metriä) rakentamisen. Ihmettelin, että näin suuresta asiasta ei ollut ollut mitään puhetta aiemmin. Menin kunnan sivuille ja luin esityslistoja pöytäkirjoja. Sieltähän alkoikin paljastua kaikenlaista. Oikein demokratian irvikuva.

Kaikki tämä on saanut minut miettimään, että tulevan eduskunnan olisi syytä säätää tuulivoimalaki. Meidän pitäisi laaja-alaisemmin pohtia, kuinka tuulivoimaa rakennetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävästi sekä hyvää hallintotapaa ja kuntademokratiaa kunnioittaen. Nyt liian montaa hanketta ohjaavat pelkät markkinat ja ahneus. Ja se ei ole tuulivoiman kannalta ollenkaan hyvä asia. Maakuntien ohjeistukset ovat erilaiset ja ongelmat voivat kasautua erityisesti maakuntien rajoille.

Tässä koottuna aiemmat juttuni asiasta.

Kunnanjohtajan kaksoisrooli osa 1

Kunnanjohtajan kaksoisrooli osa 2

Tuulivoimaa kyllä, mutta ei hinnalla millä hyvänsä

Vetoomus Keski-Suomen maakuntahallitukselle.

Tags

Lähetä kommentti

  • %s ei julkaista