Länsi-Uudenmaan juttu skannattuna 22.8.
Innostavaa ruotsin opetusta
Toisen kotimaisen kielen pakollisuus herättää jälleen kerran tunteita.
Kaksikielisillä alueilla on hyvät mahdollisuudet järjestää opetus
mielenkiintoisesti.
Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan toimipiste ja Yrkeshögskolan Novia
Tammisaaresta kokeilivat muutama vuosi sitten kielimentorointia:
suomenkielisille Laurean liiketalouden opiskelijoille hankittiin
ruotsinkielinen mentori työelämästä ja ruotsinkielisille Novian
opiskelijoille suomenkielinen mentori työelämästä. Tarkoituksena oli paitsi parantaa molempien suullista ruotsin/suomen kielen taitoa, niin
myös saada opiskelijoille mentoroinnin kautta tietoa ja osaamista omasta
tulevasta alasta. Kielimentorointi onnistui erittäin hyvin. Samantyyppistä
mentorointia voisi kokeilla suomen- ja ruotsinkielisten oppilaitosten
kesken.
Kaikki uudet tavat opettaa edellyttävät opettajalta innostumista,
innostamista ja ideointia. Yksin jaksaa vähän aikaa, mutta yhdessä olisi
hauskempaa. Vaikeinta on löytää yhteistyökumppaneita: yksityisiä ihmisiä, yrityksiä tai toisia
kouluja. Suomenkielisillä kouluilla on kyllä yhteistyöoppilaitoksia
ulkomailla, mutta harvalla on yhteistyökumppanina ruotsinkielinen
oppilaitos Suomessa. Muu kuin luokkaopetus aiheuttaa yleensä myös jonkun
verran lisäkustannuksia. Kielimentorointia kannattaisi järjestelmällisesti
kehittää eteenpäin, sillä tiedän sen toimivan. Kaipaan mukaan innostuneita
ihmisiä, kouluja ja yrityksiä. Ruotsi on hyödyllinen kieli ja helppo
oppia.