Ratikka tekee Vantaasta kaupungin

09.12. 2019

Vantaan ratikka ei ole pelkkä liikenneratkaisu, vaan osa kaupunkikuvaa – ja ympäristöä. Ratikka houkuttelee investointeja ja työpaikkoja sekä lisää joukkoliikenteen käyttöä. Ratikalla on keskeinen rooli, kun suunnittelemme palveluverkkoamme.

Vantaa kasvaa. Uudessa yleiskaavassa kasvu sijoittuu ratikan varrelle. Ratikka tiivistää kaupunkia ja kytkee yhteen sen eri osat.

Valtuutettu Weckman (kok.) ehdotti ratikan sijaan superbussia (VS 7.12.).  Sitä ei kannata rakentaa, sillä olisimme yksin superbusseinemme, kun Espoo ja Helsinki ajelevat seudullisilla ratikoilla. Ei pidä epäonnistua kuten kaupunkipyörien kanssa kävi.

Valtuutettu Weckman ehdotti myös, että ratikkainvestointirahat käytettäisiin palveluihin. Palvelut rahoitetaan käyttötaloudesta, ratikka on pitkäaikainen investointi, aivan kuten kehäratakin oli. Ei kai kokoomuslainen rahoittaisi palveluja lainalla?

Kehärata oli menestys. Vantaalaisten joukkoliikenteen käyttö on lisääntynyt. Vuodesta 2014 alkaen lähes 50% Vantaalle rakennetusta kerrosalasta on sijoittunut Kehäradan asemien läheisyyteen.

Kaupungin tekemän nettikyselyn perusteella 83 % vantaalaisista kannattaa ratikkaa. Ratikka tekee Vantaasta houkuttelevan kohteen investoida, asua ja tehdä töitä. Ratikka tekee Vantaasta kaupungin.

Ratikka pähkinänkuoressa:

Investointikustannus 400 miljoonaa, josta Vantaan osuus noin 330 miljoonaa.

nopeus: 25 km/h

pituus: 19 km

Tags

Lähetä kommentti

  • %s ei julkaista