Pikavippien markkinointi on kiellettävä

10.04. 2019

Pikavipit eli vakuudettomat kuluttajaluotot ovat yhteiskunnallinen ongelma, johon on puututtava. Lähes 400 000 suomalaisella on maksuhäiriömerkintä. Luku on kasvanut 7% viime vuodesta. Yhtenä suurimmista maksuhäiriömerkinnän aiheuttajista ovat pikavipit.

Pikavipit ovat parhaimmillaan kätevä keino äkillisiin rahanmenoihin. Pahimmillaan ne kuitenkin ajavat ihmiset yhä pahempiin taloudellisiin vaikeuksiin. Pikavippiyritykset mainostavat lainoja mielikuvilla ja ovat saaneet yhä useamman ottamaan lainaa vaikka henkilöllä ei olisi taloudellisia edellytyksiä lainan ottamiseen. Pikavippiyritykset tekevät voittoa ottamalla juuri niiltä, joilla on kaikkein vähiten. Pikavippifirmojen oman pääoman tuotot ovat jopa 50 %. Kohtuutonta.

Syksyllä 2019 tulee voimaan laki, joka rajoittaa pikavippien korkoja 20%:iin vuodessa.  Se ei kuitenkaan hillitse tai estä nykyisen mielikuvamarkkinoinnin jatkumista. Pikavippien mainonta kohdistetaan niille, joilla on muutenkin vaikeuksia selvitä veloistaan ja suurin tarve nopealle luotolle.

Koska pikavippiyritykset eivät markkinoi tuotteitaan vastuullisesti, eikä viranomaisilla ole valvontakeinoja puuttua markkinointiin, on pikavippien markkinointi kiellettävä aivan kuten tupakkatuotteiden markkinointi on kielletty.

Vantaan Sanomat

Voit myös kuunnella ja katsoa:

Tags

Lähetä kommentti

  • %s ei julkaista