Suomalaiset eivät pian enää osaa myydä eivätkä kommunikoida. Nuorten ensimmäiset kesätyöt ovat yksinäisiä: mansikanpoimintaa ja puistotöitä. Meillä ei ole nuorille riittävästi myynti- ja asiakaspalvelutöitä, koska kaupoissa, kahviloissa ja ravintoloissa on itsepalvelu. Meiltä puuttuu taito myydä ja ottaa asiakas huomioon.
Kävin huhtikuussa Kööpenhaminassa ja toukokuussa Lontoossa. Ei minun tarvinnut kahvilassa ja ravintolassa jonottaa itsepalvelutiskillä. Sain seurustella pöydässä matkakumppanini kanssa. Hiljattain kävin Kaivopuiston rannassa kahvilla. Kahvit, viinit ja salaatit oli itse kannettava pöytään sen jälkeen, kun niitä oli helteessä jonottanut.
Työskentelen opettajana ammattikorkeakoulussa. Olen huolestunut siitä, että lähiopetus yhä useammin halutaan korvata etäopetuksella myös sellaisissa aineissa, joihin etäopetus ei sovellu, esimerkiksi kielissä.
On kapea-alaista ajatella, että kielenopetus olisi vain kielen rakenteiden opettamista. Tosiasiassa se on kommunikoinnin opettamista, sitä, että uskaltaa kohdata asiakkaan tilanteessa kuin tilanteessa, että on halua ja osaamista jutella ja keskustella, olla kiinnostunut vastapuolesta.
Myyntityön opettaminen on samanlaista. On kyettävä aistimaan ja toimimaan asiakkaan pieniä signaaleja tulkiten, asiakasta arvostaen. Sitä ei opi vain kirjoista.
Tiedustelin kahvilassa, missähän maito mahtaa olla. Suomalainen asiakaspalvelija vastasi: ”Siinähän se on kylmäkaapissa nenäsi edessä.”
Opiskelijoita on vietävä ulkomaille, heidän on päästävä harjoittelemaan kielitaitoaan ja myynti- ja esiintymisosaamistaan aidoissa kansainvälisissä tilanteissa. Virtuaalinen vierailu Lontoossa ei koskaan korvaa oikeaa matkaa.
Olen jo useiden vuosien ajan vienyt liiketalouden opiskelijoita noin viikoksi Euroopan eri kaupunkeihin. Opiskelijat suunnittelevat itse ohjelman: yritys- ja oppilaitosvierailuja, messuja, paikallisia tapahtumia. Matka on joka kerta elämys ja antaa opiskelijalle intoa sekä kielten opiskeluun että kansainvälistymiseen.
Ennen kaikkea matka on tärkeä itseluottamuksen ja verkostoitumisen kannalta. Opiskelijat hoitavat kaiken: yhteydenotot ennen ja jälkeen matkan, kiitospuheet, esitykset, keskustelun. Kullakin on vastuullaan oma päivänsä. Opettaja on mukana, mutta viimeisenä oljenkortena, mikäli jotakin yllättävää sattuisi.
Hyvin valmisteltu viikko ulkomailla opettaa enemmän kuin kuukausi etäopetusta kotimaassa.