Kiireettömän hoidon ajanvarauksen on toimittava

11.04. 2022

Olen aina käyttänyt kunnallista hammashoitoa, ihan senkin vuoksi, että päättäjänä tietäisin, kuinka hyvin se toimii. Nytkin ymmärrän ja hyväksyn, että kiireetöntä hammashoitoa voi koronan vuoksi joutua odottamaan, kunhan pysytään hoitotakuussa, mutta en ymmärrä ajanvarauksen vaikeutta ja ongelmia takaisinsoitoissa. Ajanvarauksen ongelmat harmittavat kuntalaisia ja me valtuutetut saamme säännöllisin väliajoin palautetta asiasta. Enkä yhtään ihmettele.

Soitin ke 23.3. kiireettömän hammashoidon ajanvaraukseen ja jätin takaisinsoittopyynnön. Automaatti ilmoitti, että takaisinsoitto tulee mahdollisimman pian. Ke 29.3. soitin varmuuden vuoksi uudelleen, kun mitään ei ollut kuulunut, mutta automaatti ilmoitti, että ”tästä numerosta on jo jätetty takaisinsoittopyyntö”. Yksitoista päivää odotin. Puhelin oli koko ajan äänellisellä ja mukanani. Ihan kaikkialla: opetuksessa, kokouksissa, vessassa ja saunassa. Lauantaina 2.4. klo 11.00 oli sitten soitettu, mutta en ollut kuullut soittoa. Vastaajaani oli jätetty viesti, jossa ystävällisesti kehotettiin minua soittamaan uudelleen ajanvaraukseen, jos ajan varaaminen yhä oli ajankohtaista.

Ajanvarauksen nettisivuilla ei muuten annettu mitään aika-arviota, milloin takaisinsoitto voisi tulla eikä myöskään kerrottu, että soittoja tehdään myös viikonloppuisin.

Kun takaisinsoittoa ei ollut kuulunut, niin jätin pe 1.4. Klikkaa oire -verkkopalvelun kautta ajanvarauspyynnön. Sieltä sain ke 6.4. vastauksen, että ovat varanneet minulle ajan pe 8.4. klo 11.50. Peruin ajan, koska se ei minulle sopinut. Aikaa ei voinut muuttaa, vaan ainoastaan hyväksyä tai perua.

Onko todellakin niin, että tällaisena digitaalisuuden aikana asiakasta ei pystytä palvelemaan paremmin? Vai eikö haluta? Onko takaisinsoittojärjestelmämme niin vanhanaikainen, että siihen ei voi tehdä merkintöjä siitä, että asiakas ei vastannut ja että hänelle on soitettava uudelleen vai mistä oikein on kyse?

Sähköinen Klikkaa oire -verkkopalvelukin on aivan turha, jos asiakkaalla ei ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, milloin hänen aikansa on. Nyt kannattaisi varmaan benchmarkata muita kaupunkeja, joissa järjestelmä toimii.

Ke 6.4. jätin uuden takaisinsoittopyynnön. Ma 11.4. soitin uudelleen, mutta automaatti totesi, että ”tästä numerosta on jo jätetty takaisinsoittopyyntö”. Nyt sitten taas odottelen puhelin aina mukanani ja äänellisellä.

Olen käynyt kirjeenvaihtoa viranhaltijoiden kanssa, mutta en ole saanut kunnollisia vastauksia. Alla mielipidekirjoitukseni Vantaan Sanomissa (13.4.) Tulossa on myös valtuustokysely 21.4.


Ennen kuin me asetamme mitään muita hienompia tavoitteita, niin on syytä saada ajanvaraus toimimaan.

Vantaan Sanomat 13.4.2022

Tags

Lähetä kommentti

  • %s ei julkaista