Syksy on ollut pitkä, rankka ja pimeä. Blogin kirjoittamiseenkin tuli muutaman viikon tauko. Ei vain ehtinyt eikä jaksanut. Sivistystoimen säästöt verottivat henkilökohtaisestikin. On ollut pakko kerätä voimia, hoitaa päivätyötänsä ja luottamustehtäviä sekä lenkkeillä. Tulin marraskuussa (kesken kauden) valituksi tarkastuslautakunnan jäseneksi ja olen yrittänyt perehtyä siihen tehtävään kunnolla.
Eilinen ja tämä päivä toivat pitkästä aikaa hyviä uutisia, jotka innostivat kirjoittamaan:
Joukkoliikenne:
HSL:n hallitus päätti uuden kaarimallin lippujen hinnoista. On todella upeaa, että nyt on saatu aikaiseksi malli, jossa lippujen hinnat eivät perustu kuntarajoihin, vaan etäisyyteen Helsingin keskustasta. Meille Länsi-Vantaalla asuville se tarkoittaa sitä, että kuukausiliput Helsingin keskustaan alenevat roimasti. Tällä hetkellä hinta näyttäisi olevan 50 € (kaaret A ja B).
Hienoa on myös se, että jatkossa lastenlipun voivat ostaa 7-17 -vuotiaat ja se, että yli 70-vuotiailla on mahdollisuus ostaa ruuhka-aikojen ulkopuolella (klo 9-14) seniorilippu, joka on puolet normaalilipun hinnasta.
Muutokset tulevat voimaan vasta 2017, mutta onpahan mitä odottaa.
Alla linkkinä HSL:n hallituksen päätös ja kaarimallin kartta.
Hämevaaran tiet
Hämevaara on vanhaa aluetta, jossa on tiekunnan rakentamat tiet, joita kaupungilla ei ole ollut varaa kunnostaa kaikkien näiden vuosien aikana. Olen käynyt pitkät taistelut 1990-luvulla, jotta saimme Hämevaaraan kiertoliittymät ja edes osan teistä kuntoon. Nyt kaupungin taloustilanne on sellainen, että vanhojen pientaloalueiden perusparannushankkeita (teitä) toteutetaan vain, jos muut hankkeet viivästyvät.
Hämevaaraan on kuitenkin kaavoitettu uusi Vieteritien asemakaava-alue (kaava 002040), johon on tulossa 30 pientalotonttia ja muutamia pari/rivitaloja. Suurin kokoojakatu Viittatie/Viisaritie on kehnossa kunnossa. Voin lyödä vetoa, että se on Vantaan huonoimpia tietä liikennemääriin suhteutettuna. Joku on minulle sanonut, että Joukontie Rekolassa on vielä huonompi, mutta en usko, ennen kuin käyn katsomassa. Osa Viisaritiestä on peruskorjattu (Rajatorpantieltä Vaakatielle), mutta valitukset estivät lopun korjaamisen.
Eilisessä teknisen lautakunnan kokouksessa päätimme vuoden 2014 rakennusohjelmasta. Vieteritien -kujan ja -rinteen kunnallistekniikka hoidetaan kuntoon, mutta samalla pruskorjataan myös osa Viittatiestä/Viisaritiestä syksyllä 2013 hyväksytyn katusuunitelman mukaisesti. Viisaritie kunnostetaan kiertoliittymästä Viittatielle saakka ja Viittatie Viisaritiestä Viittakujalle asti. Tarkennus linkkinä olevassa kartassa.
STT-Lehtikuvan toimittajat Australiaan
STT-Lehtikuva siirtää yötoimituksensa Australiaan ja perustelee päätöstä sekä työntekijöiden jaksamisella että säästöillä. Ajattelin ensin, että asiassa on koira haudattuna, niin uskomattomalta idealta se kuulosti. Mutta mielestäni idea on kekseliäs. ”Taloudellisesti STT-Lehtikuva laskee säästävänsä, koska yövuoroista ei tarvitse enää maksaa yölisiä eikä vuorokierron jälkeistä vapaata enää tarvita. Säästöjen arvioidaan syntyvän noin yhden toimittajan vuosipalkan verran, joka on sivukuluineen noin 60 000 euroa.” Positiivista on se, että Australiaan lähtijät valitaan nykyisten työntekijöiden joukosta. Kunkin sopimus on 1-2 vuotta. Lähtijät noudattavat Suomen työehtosopimusta. Eikä kenenkään tarvitse enää tehdä töitä yöllä. Tietotekniikan kehitys mahdollistaa tämänkin.