Eikö kukaan välitä ammatillisen koulutuksen laadusta?

29.03. 2018

Suomen hallitus säästi ammatillisesta koulutuksesta pelkästään viime vuonna 190 miljoonaa. Leikkaukset veivät oppilaitosten budjetista noin 10–15 %. Ammatillisia opettajia on irtisanottu. Ammattiin opiskelevalla nuorella voi olla lähiopetusta vähemmän kuin esikoululaisella. Samalla kun leikataan, viedään läpi ammatillisen koulutuksen uudistusta, jossa opetusta siirretään yhä enemmän oppilaitoksista yrityksiin.

Ammattioppilaitosten rahoitus perustuu yhä enemmän suoritettuihin tutkintoihin ja osaamispisteisiin. YLE uutisoi itäsuomalaisesta ammattikoulusta (Sampo), jonka opettajat ovat huolissaan valmistuvista sähköasentajista, joista osa saattaa olla vaaraksi sekä itselleen että muille. Koulussa ”valmistutetaan” opiskelijoita, vaikka osaaminen puuttuu, jotta rahoituksen määrälliset mittarit täyttyvät. Täytyy toivoa, että tämä on yksittäistapaus.

Lapin yrittäjien puheenjohtaja kirjoitti blogissaan, että ”yksi suurimpia toisen asteen reformin vikoja on se, että yrittäjistä on tehty maksuttomia opettajia samalla kun lähiopetusta oppilaitoksissa on vähennetty”. Alaan liittyviä harjoittelupaikkoja ei yksinkertaisesti riitä kaikille. YLE:n mukaan sähköalan opiskelija on suorittanut työharjoittelunsa leikkaamalla ruohoa ja puhaltamalla lehtiä.

Oppilaitosten rahoitus ei saa perustua pääsääntöisesti määrällisiin mittareihin. On pidettävä huoli siitä, että valmistuvilla on ammattiosaamista. Nuoret tarvitsevat myös läsnä olevaa aikuista, opettajaa. Lapin yrittäjien puheenjohtajan sanoin: ”Opettaja opettakoon ammattitaidot ja yrittäjille jääköön taitojen hienosäätö ja ohjaaminen”.

Tags

Lähetä kommentti

  • %s ei julkaista