Caruna osa 3 – tyytymättömät asiakkaat

13.12. 2024

Fortum myi sähköverkkonsa yli kymmenen vuotta sitten. Syntyi Caruna. Sähköverkot ovat luonnollinen monopoli kuten vesijohtoverkot tai vaikkapa rautatiet. Ei ole järkevää rakentaa useaa keskenään kilpailevaa sähkö- tai vesijohtoverkkoa.

Carunalla on Suomessa noin 740 000 asiakasta ja sen hallinnassa on noin 20 % Suomen sähköverkoista. Vaikka asiakas voi valita, keneltä ostaa sähkönsä ei asiakas voi valita, mikä sähköverkkoyhtiö sähkön toimittaa. Vantaalla sähköverkon haltija on Vantaan Energia, Espoossa Caruna Espoo, Sammatissa Caruna Oy. Kaiken kaikkiaan Suomessa on 77 sähköverkkoyhtiötä. (Vesihuoltolaitoksia Suomessa on hieman yli 1 100, joista noin 400 on kuntien omistuksessa ja loput asiakkaiden omistamia osuuskuntia tai yhtymiä.)

EPSI Ratingin uusin tutkimus sähkönsiirtoalalla paljasti poikkeuksellisen suuria eroja verkkoyhtiöiden asiakastyytyväisyydessä. Sähkönsiirtoyhtiö Caruna tekee historiaa, eikä positiivisessa mielessä. Yhtiö sai asiakastyytyväisyystutkimuksessa suomalaisen yrityshistorian surkeimmat luvut.

Epsi Ratingin selvityksessä marraskuulta 2024 Carunan yksityisasiakkaat kokevat, etteivät saa rahalleen vastinetta eivätkä tunne tulevansa arvostetuiksi. Caruna sai vain 39,5 pistettä asiakaskunnioituksessa, kun alan keskiarvo on 53,4. Heikoimmat pisteet sai Caruna Oy ja toiseksi heikoimmat Caruna Espoo. Vaikka sähkönsiirtoyhtiöillä on monopoli, pitäisi asiakkaisiin panostaa, Caruna ei siinä ole onnistunut. Carunan asiakastyytyväisyysindeksipisteet ovat kuluttajien parissa pudonneet 5,9 indeksipistettä vuodesta 2023.

Koko raportti: PowerPoint Presentation

Epsi Ratingin tutkimuksessa sähköverkot-toimialan yksityisasiakastyytyväisyyden kärjessä olivat tänä vuonna Kuopion Energia SähköverkotVantaan Energia Sähköverkot, sekä Nurmijärven Sähköverkko. Kuopion Energia Sähköverkkojen voittotulos on 69,6, Vantaan Energia Sähköverkot sijoittuu toiseksi 67,8 pisteellä, ja Nurmijärven Sähköverkon tulos asettui 67,6 pisteeseen.

Yritysasiakkaiden keskuudessa Caruna saa hieman paremmat pisteet, mutta on viimeisellä sijalla tässäkin mittauksessa ja reilusti toimialan keskiarvon alla:

_______

EPSI Data Collection Services haastatteli tutkimukseen noin 4 800 sähkönsiirtoasiakasta ja noin 3 100 kaukolämpöasiakasta. Haastattelut tehtiin syys-kuussa, lokakuussa ja marraskuussa 2024. Indeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0-60 on tyytymätön, 60-75 on tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen.

Asiakastyytyväisyyden virhemarginaalit ovat yleisesti haarukassa n. +/- 2-3 indeksipistettä asteikolla 0-100.Tilastollinen luottamustaso on 95%.

EPSI Rating on voittoa tavoittelematon akateeminen organisaatio, jonka omistaa Swedish Instiute for Quality (SIQ), jonka puolestaan omistaa Ruotsin valtio. EPSI Rating perustettiin EU-tutkimushankkeena Tukholman kauppakorkeakoulussa vuonna 1989, ja organisaatio on toteuttanut Suomessa kansallisia laatuindeksejä mittaavia toimialatutkimuksia vuodesta 1999 asti.

Tags

Lähetä kommentti

  • %s ei julkaista