Ei ole älyä – kuinka turvaamme myös ei-digitaaliset palvelut?

27.02. 2023

(Vantaan Sanomat 4. – 5.3.2023)

Tällä hetkellä noin viidennes väestöstä on yli 65-vuotiaita, parinkymmenen vuoden kuluttua yli kolmannes. Muistisairaita on jo 200 000 ja jatkossa vielä enemmän, kun väestö ikääntyy. Kuinka turvaamme niiden ihmisten palvelut, joilla ei ole taitoa tai rahaa käyttää digitaalisia palveluita? Oma iäkäs läheiseni ei ole vielä koskaan päässyt esimerkiksi Omakantaan, koska hänellä ei ole älypuhelinta, tai älyä, kuten hän itse sanoo, ja pankin tunnuslukutaulukko ei kelpaa palveluun tunnistautumiseen.

Näin vaalien alla yksi yleisimmistä teemoista, joista ikäihmiset tulevat puhumaan on digisyrjäytyminen. Kaikilla ei ole joko osaamista käyttää tai rahaa ostaa laitteita. Osa kertoo tuohtuneena, että heitä kohdellaan hupsuina, vaikka he ovat täysissä sielun ja ruumiin voimissa, ainoa ongelma on, etteivät omista älypuhelinta. Yritykset rahastavat paperilaskuista ja pankit niiden maksamisesta. Pysäköinnin maksaminen on mahdotonta ilman älypuhelinta.

Palveluita kehitetään keskiluokkaisen ja keski-ikäisen ehdoilla, joilla on varaa uusia laitteitaan ja osaamista käyttää niitä. Tarvitsemme lainsäädäntöä, joka pakottaa sekä julkisen sektorin että erityisesti yksityisen ottamaan huomioon myös ne ihmiset, joilla ei ole digilaitteita.

Tags

Lähetä kommentti

  • %s ei julkaista