Haluatko Tikkurilasta ratapihan?

19.04. 2021

Valtuutettu Pietari Jääskeläinen kyseenalaisti Suomi-Rata –hankkeen hyödyt Vantaalle  (VS 10.4.).

Päärata Helsingistä Tampereen ja Oulun kautta Tornioon on Suomen tärkein rata. Se on tukossa ja huonokuntoinen ja siksi se on korjattava. Vaihtoehtoina ovat joko lisäraiteet tai täysin uusi ratalinjaus Riihimäeltä Tampereelle. Se, kumpaan vaihtoehtoon päädytään, ratkeaa suunnitteluvaiheessa, johon Vantaa päätti lähteä mukaan vuosi sitten.

Suunnittelukustannukset välillä Helsinki – Tampere ovat kokonaisuudessaan 150 miljoonaa, suurimman osaa maksaa valtio. Vantaan osuus on 11 miljoonaa. Suunnittelu kestää 11 vuotta ja rakentaminen on ajankohtaista 2030-luvulla.

Pasilan ja Keravan välille suunnitellaan lisäraiteiden sijaan tunnelissa kulkevaa ns. lentorataa. Lentorata on 30 km pitkä, kaukoliikenteelle suunnattu ratayhteys. Lentorata on Vantaan kannalta huomattavasti parempi ratkaisu kuin lisäraiteet. Miksi?

Riippumatta siitä, tehtäisiinkö lisäraiteet radan länsi- vai itäpuolelle, niin muutokset olisivat melkoisia. Hiekkaharjussa pitäisi purkaa rakennuksia, Koivukylässä asema, Korsossa purkaa Lumon parkkitalo, katkaista Urpiaisentie, Saviolla olisi purettava Klondyke-talo, Tikkurilassa neljä toimistorakennnusta. Rekolanpuro, joka on mm. meritaimenen lisääntymispaikka pitäisi siirtää uomastaan. Liityntäpysäköintialueet poistuisivat kokonaan tai osittain Hiekkaharjussa, Tikkurilassa ja useissa paikoissa Helsingin puolella. Mitään näitä Jääskeläinen ei mainitse.

Vantaan kannalta lentorata on tärkeä, jotta voimme kehittää pääradan varren kaupunginosia. Lisäraiteet Pasilan ja Keravan välillä aiheuttaisivat meille suuria menetyksiä, koska keskusta-alueitamme jäisi uusien lisäraiteiden alle ja Tikkurilakin muuttuisi ratapihaksi.

Lentorata on Vantaalle eduksi ja siksi sen suunnittelussa kannattaa olla mukana. Eri asia on sitten se, kenen kuuluu maksaa pääradan ja lentoradan rakentamiskustannukset. Minun mielestäni valtion.

Aiempi kirjoitukseni asiasta 24.2.2020

Tags

Lähetä kommentti

  • %s ei julkaista